W celu wyszukania opony po rozmiarze, wybierz wszystkie parametry opony: szerokość, profil oraz średnicę.
Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki.
Więcej informacji w polityce COOKIES.

Umów się na usługę serwisową

Na wymianę opon, wymianę oleju, serwis klimatyzacji, okresowe badanie techniczne i inne podstawowe usługi, możesz umówić się online i od razu uzyskać termin wizyty.

Jeżeli naprawa jest bardziej złożona lub wolisz umówić się telefonicznie, prosimy o kontakt z wybranym serwisem.

Porady mechanika

Uwzględniając warunki drogowe w Polsce , należałoby sprawdzać " geometrię " kół przednich przed rozpoczęciem każdego sezonu letniego. Takiej kontroli należy dokonać także każdorazowo przy zakupie używanego samochodu oraz w sytuacjach takich jak uderzenie kołem w przeszkodę lub wyrwę oraz po wszelkich naprawach zawieszenia.
Przed kontrolą każdorazowo należy sprawdzić i wyeliminować luzy w zawieszeniu.

Co należy kontrolować i czym grozi brak geometrii?
Najważniejsze w geometrii są cztery wartości: kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół.

Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, następuje wówczas szybkie, nierównomierne zużywanie się ogumienia.  Pochylenie i kąt  wyprzedzenia sworznia zwrotnicy decyduje natomiast o stabilności samochodu w czasie jazdy, wpływa bowiem na jego sterowalność. Nieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje niestabilność auta w czasie jazdy. Właściwa zbieżność kół zapewnia uniknięcie poślizgu bocznego, poprawia w ogóle stabilność kierowania oraz zapobiega nadmiernemu zużyciu ogumienia.

Zawieszenie

Amortyzatory  to części, które zużywają się w czasie eksploatacji samochodu. Ponieważ stopień tego zużycia zależy od wielu czynników, m.in. sposobu jazdy, stanu dróg, kondycji pozostałych elementów zawieszenia pojazdu, nie można dokładnie określić, jak długo pozostaną sprawne. Szacuje się, że w samochodach poruszających się po naszych drogach powinny wytrzymać dystans ok. 60-80 000 km. Ponieważ mają one istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, zalecana jest ich kontrola w wyspecjalizowanym serwisie co 20 000 kilometrów.

Jak możemy poznać, że amortyzatory już nadają się do wymiany?

Zawsze do wymiany kwalifikują się te, które "wyciekły", mają uszkodzenia mechaniczne, skorodowane tłoczysko, wybite tuleje gumowe lub po prostu nie trzymają samochodu. O nie trzymaniu samochodu świadczą: zbytnie przechylanie się auta na boki na zakrętach, nadmierne "nurkowanie" do przodu podczas hamowania i "przysiadanie" podczas przyspieszania, znoszenie pojazdu z toru jazdy po niewielkich nawet nierównościach, wydłużona droga hamowania (nawet w przypadku ABS), łatwiejsze wpadanie w poślizg na mokrej nawierzchni, a także nierównomierne zużycie opon.

Przeglądy

Jak przygotować się do okresowych badań technicznych?

Auta posiadające usterki nie przejdą badania technicznego. Pracownik stacji diagnostycznej w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości dokona na specjalnym zaświadczeniu odpowiedniej adnotacji. W sytuacji poważniejszych usterek, stwarzających bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego zatrzymany zostanie dowód rejestracyjny. Aby uniknąć opisanej sytuacji warto przed przeglądem rejestracyjnym dokonać podobnego badania na własną rękę. Pewne usterki ? np. niesprawne oświetlenie, odczuwalne stuki i luzy w zawieszeniu, słabe hamulce, możemy "zdiagnozować" sami. Możemy także przeprowadzić taką kontrolę w warsztacie wyposażonym w przyrządy diagnostyczne. Wówczas w przypadku stwierdzenia usterek, mamy od razu możliwość dokonania na miejscu naprawy. Po takich przygotowaniach udajemy się na badanie techniczne, którego wynik powinien być pozytywny..

Hamulce

Kiedy dokonać wymiany tarcz hamulcowych?
Wymiany tarcz hamulcowych należy dokonać, gdy ich grubość spadnie do określonej przez producenta, jako minimalna. Taka informacja powinna znajdować się na tarczy. Wymiany należy dokonać także, kiedy tarcze są skrzywione, mają wgłębienia lub są skorodowane. Przy wymianie tarcz zawsze należy zamontować nowe klocki hamulcowe.

Kiedy sprawdzać i wymieniać płyn hamulcowy?
Badania wykazują, że siedemdziesiąt procent pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym ma nadmiernie zużyty płyn hamulcowy, a to oznacza obniżenie jego temperatury wrzenia i utratę właściwości antykorozyjnych. Płyn hamulcowy to ciecz silnie higroskopijna, chłonąca wilgoć. W sytuacji, gdy zawartość wody w płynie hamulcowym przekracza pewien procent, jakość działania hamulców spada, gdyż zawarta w gorącym płynie hamulcowym woda powoduje powstawanie korków parowych. Dlatego przynajmniej raz na 10 000 km należy sprawdzać jakość płynu hamulcowego, a także jego poziom w zbiorniczku na pompie hamulcowej. Płyn powinien być wymieniany co 40 000 km lub co 2 lata.

Jak jest żywotność klocków hamulcowych i jak je kontrolować?

Zależy ona od sposobu jazdy i tego, czy częściej poruszamy się po mieście (częste używanie hamulców) czy w trasie. Mocno zużyte klocki powodują zmniejszenie skuteczności działania układu hamulcowego oraz prowadzą do zniszczenia powierzchni tarcz hamulcowych. Należy kontrolować stan klocków hamulcowych przy okazji każdego przeglądu oraz zwracać uwagę na wszelkie niesprawności układu hamulcowego takie, jak pogorszenie skuteczności, odgłos tarcia przy hamowaniu, pulsowanie pedału hamulca czy wibracje koła kierownicy podczas hamowania.

Klimatyzacja

Dlaczego nasza klimatyzacja nie działa, lub działa nieprawidłowo?  Kiedy należy dokonywać jej przeglądów?

Sprawność klimatyzacji uzależniona jest przede wszystkim od ilości czynnika chłodniczego, którym napełniony jest układ. Układ klimatyzacji nie będzie prawidłowo działać w sytuacji kiedy czynnika jest za mało lub za dużo. Zbyt duża ilość czynnika chłodniczego grozi uszkodzeniem sprężarki. Specyfika gazu jest taka, że nawet pomimo zupełnej szczelności układu w ciągu roku ubywa około 10 do 15 proc. czynnika, co powoduje obniżenie sprawności klimatyzacji (sprężarka musi pracować zdecydowanie dłużej, aby osiągnąć odpowiedni efekt). Zbyt mała ilość czynnika powoduje, więc, że nawet mimo praktycznie ciągłej pracy sprężarki nie uda się osiągnąć odpowiednio niskiej temperatury, a ciągłe większe obciążenie silnika spowoduje wzrost zużycia paliwa. 

Dlatego też klimatyzacja wymaga systematycznego serwisowania, najlepiej wykonywanego raz w roku, najrzadziej co dwa lata.  

Do serwisowania klimatyzacji potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. Rutynowy przegląd polega na podłączeniu układu do specjalnego urządzenia, które odsysa stary czynnik, następnie sprawdza szczelność i jeśli test przebiegnie pozytywnie napełnia układ świeżym czynnikiem i olejem. Cała operacja trwa niewiele ponad 30 minut. 

W prawidłowo działającej klimatyzacji temperatura powietrza wydobywającego się z nawiewów powinna wynosić od 5 do 8 st. C. Pomiar należy wykonywać po kilku lub nawet kilkunastu minutach od włączenia, aby kanały wentylacyjne były odpowiednio schłodzone. 

Bardzo ważną funkcję w układzie A/C pełni osuszacz, którego zadaniem jest pochłanianie wilgoci z układu. Powinno się go wymieniać po każdym rozszczelnieniu lub usterce sprężarki, a w prawidłowo działającym układzie co dwa, trzy lata. Warto także regularnie wymienić filtr pyłkowy, który ma duży wpływ na wentylację kabiny.

Kontroli klimatyzacji należy także dokonywać każdorazowo przed zakupem używanego auta.

Tłumiki

Układy wydechowe  pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Temperatura gazów spalinowych opuszczających silnik przekracza 1000 stopni, podczas gdy od zewnątrz rury prowadzące spaliny i tłumiki stykają się z powietrzem, wodą czy śniegiem. Gazy spalinowe wyrzucane są z silnika z częstotliwością do 200 razy na sekundę. Powoduje to drgania układu, które nie mogą przenosić się na karoserię. Poszczególne składniki gazów spalinowych działają silnie korozyjnie od wewnątrz na materiały, z których wykonane są układy wydechowe. Od strony zewnętrznej powierzchnia blach kontaktuje się z wodą, narażona jest na niszczące oddziaływanie piasku i kamieni wyrzucanych spod opon.

Układ wydechowy  pełni także inne bardzo ważne funkcje, między innymi ma za zadanie wyciszenie hałasu powodowanego przez gazy spalinowe wydobywające się z komór spalania. Układ odprowadza gazy na zewnątrz samochodu z zachowaniem szczelności połączeń. Nieszczelny układ oraz słabej jakości uszczelki, mogą spowodować przedostanie się bezwonnego, trującego tlenku węgla do pomieszczenia pasażerów, co grozi zatruciem kierowcy i wypadkiem.

Jak wykonywane są współczesne układy wydechowe?
Układy wydechowe liczących się firm wykonywane są z materiałów zapewniających długi okres użytkowania np. stal nierdzewna lub 2 warstwy blach pokrytej hutniczo warstewką aluminium. W technologii wykonania wyeliminowano spawanie, zastępując je walcowaniem szwów na zimno, aby uniknąć przegrzewania materiałów i potencjalnych ognisk korozji.

Rozrząd

Należy bardzo dokładnie przestrzegać terminów wymian określonych przez producenta w instrukcji obsługi i książce serwisowej. Okresy wymian w zależności od typów silników są bardzo zróżnicowane i mogą wahać się w przedziale od 60 000 do nawet 240 000 km.

Kupując auto używane należy koniecznie poprosić o pokazanie ostatnich rachunków z warsztatu lub innych niepodważalnych dokumentów potwierdzających przebieg, przy którym dokonany wymiany. Jeśli coś wzbudzi nasze wątpliwości bezwzględnie należy dokonać wymiany rozrządu.

Czym różni się pasek rozrządu a łańcucha rozrządu?
Pasek rozrządu  jest tani i pracuje bardzo cicho. Z tego powodu można go odnaleźć w 75% wszystkich silników w Europie.  Składa się on z warstwy elastycznej, pod nią znajduje się gruba na  15 do 20 milimetrów warstwa włókna szklanego. Po obu zewnętrznych stronach pasek rozrządu wyłożony jest mieszanką gumową z bardzo wytrzymałych polimerów. Nad zębami paska rozrządu umieszczona jest nylonowa tkanina. Cały pasek produkowany jest w procesie wulkanizacji.

Istnieją duże różnice w profilach zębów. Pierwsze paski rozrządu miały ząbki w kształcie trapezów, ząbki w silnikach benzynowych były mniejsze niż w silnikach dieslowskich. Dzisiaj prawie wszystkie paski rozrządu maja ząbki w kształcie łukowatym HTD-Profil (High Torque Drive). Wielkość ząbków w silnikach benzynowych i dieslowskich jest taka sama. Pasek rozrządu musi być wymieniony natychmiast, kiedy z silnika wycieka olej pasek.  Zaoliwiony pasek rozrządu może przeskoczyć -  co oznacza pewną śmierć dla każdego silnika.

Łańcuch rozrządu - wałek rozrządu  w głowicy silnika zajmuje się utrzymaniem właściwego sterowania regularnym otwieraniem i zamykaniem się zaworów silnika. Ważne jest bardzo dokładne przestrzeganie tych okresów. Zamiast paska rozrządu z tworzyw sztucznych może być w tym celu użyty stalowy łańcuch, który laikowi przypomina zwykły łańcuch rowerowy. Łańcuch rozrządu łączy wał korbowy z wałkiem rozrządu. Często są do łańcucha rozrządu podłączone również inne części silnika takie jak pompa oleju i pompa wody czy pompa wtryskowa. Napinacze łańcucha rozrządu są odpowiedzialne za w jego właściwe napięcie. Poprzez zużycie i wysokie temperatury łańcuch rozrządu z czasem się wydłuża i bez odpowiedniego napinania mógłby przeskoczyć powodując uszkodzenie silnika.  Zalety łańcucha rozrządu względem paska rozrządu to: większa trwałość i mniej zajmowanego miejsca. Wady: łańcuch rozrządu jest droższy i bardziej hałaśliwy niż pasek rozrządu.